Vanaf 10 december gaat er elke tien minuten een
trein van Amsterdam via Utrecht naar
Eindhoven. Het is het eerste traject waar spoorboekloos rijden wordt ingevoerd. Opmerkelijk genoeg zijn reizigersorganisaties daar niet blij mee. Het klinkt fijn: meer treinen op de drukste trajecten. Reizigers hoeven dan minder vaak te staan en minder lang te wachten. Toch zien de consumentenorganisaties verenigd in het Locov vooral nadelen. "Op meerdere sprintertrajecten dreigen hierdoor juist grote verslechteringen”, aldus het Locov. "Reizigers betalen hiervoor het gelag. Op diverse plaatsen zijn reizigers meer dan tien minuten langer onderweg door verslechterde aansluitingen en door langdurig stilstaan op tussenstations.” Reizigersorganisatie Rover denkt er hetzelfde over. "De puzzel is, gegeven de inrichting van de infrastructuur, te vaak niet goed passend te krijgen. En het zijn dan telkens de sprinterverbindingen die de sluitpost worden.” En die vindt Rover juist erg belangrijk. "Juist hier is het belangrijk dat meer mensen gebruik gaan maken van de trein en minder van de auto.” NS zegt 1 miljoen euro te gaan
investeren om de situatie te verbeteren.