Hou je van een nieuwe uitdaging? Dan kun je sinds kort je lol weer op bij de afdeling chocoladeletters. De klassieke smaken zijn inmiddels in de minderheid vanwege bootladingen bizarre smaakcombinaties die hun weg naar de winkels hebben gevonden. Een kleine bloemlezing uit de exotische of ronduit bizarre smaken.
Richting de feestdagen vullen de schappen zich al sinds jaar en dag met chocoladeletters, en de keuze was altijd vrij overzichtelijk: melk, puur, wit of hazelnoot. Nog steeds valt 70 procent van de verkochte chocoladeletters in de categorie melkchocolade, maar de smaakmakers van tegenwoordig trekken alle registers open. Denk aan letters met pindakaas-banaansmaak of, waarom niet, een energiedrank-aroma?
De hype rond de Dubai-chocoladereep is ook doorgesijpeld naar het Sinterklaasfeest. In de Jamin-snoepwinkel in Etten-Leur gaan de populaire Dubai-letters als warme broodjes over de toonbank. “We hebben nog maar net een paar dagen de Dubai-letter in huis, maar we raken er al aardig doorheen”, vertelt een enthousiaste winkelmedewerker in het AD.
Als je denkt dat je voor een paar euro klaar bent, dan heb je het mis. Voor deze exclusieve smaken betalen liefhebbers tot 12 euro per letter. Wat volgens de insiders ook hard gaat lopen? “Ik gok op de Zure Mat en de Espresso-Martini. Ook lekker.”
Deze opvallende smaken zijn echter niet in het volledige alfabet te krijgen. Vaak blijft het bij de S, de favoriete letter van de Goedheiligman.
Een andere smaaktrend die zijn weg naar het chocoladeletterschap heeft gevonden, is geïnspireerd door de realityshow De Augurkenkoning. Ja, je raadt het al: er is een letter met de smaak van de populaire, zoetzure, groene genotsknots. “Je weet niet wat je proeft: er zit écht augurk in. Vind ik zelf wel de verrassing van dit jaar”, roept een enthousiaste Jamin-directeur Toon van Dijk uit.
De lijst van opvallende smaken stopt hier niet. Van hotdog tot Engelse drop, popcorn tot crème brûlée, het kan dit jaar niet gek genoeg. Wat wel kleiner is geworden, is de grootte van de letters zelf.
Jaarlijks worden richting 5 december zo'n 22 miljoen chocoladeletters verkocht. Witte chocolade blijft flink achter bij melk en puur. De letter M is de absolute favoriet, vooral omdat veel namen met een M beginnen. Ook moeders krijgen nog wel eens een M van hun kroost in de schoot geworpen. Dat deze letter extra veel chocolade bevat, is echter een fabeltje.
Bron: AD