De meeste dromen zijn bedrog, zeker als het populistische lokkertjes betreft zoals overdag 130 km/u rijden op de Nederlandse snelwegen. PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur) laat weten dat het verhogen van de maximumsnelheid er nog niet inzit. En als het al gebeurt, dan slechts op korte stukjes snelweg buiten de Randstad.
In het coalitieakkoord is afgesproken dat de maximumsnelheid ‘waar mogelijk’ weer omhoog zou kunnen naar 130 km/u, ook overdag. Oud-minister van Natuur en Stikstof Christianne van der Wal wist in april al te melden dat dit geen haalbare kaart zou zijn. Nu geeft ook Madlener toe dat het geen grootschalige operatie gaat worden. "Het zullen wel beperkte trajecten zijn en een beperkte afstand", zei de minister vrijdag vlak voor de wekelijkse ministerraad tegen het AD.
Voor wie dacht te gaan gassen op de linkerbaan door de Randstad, heeft de trekpop van Wilders slecht nieuws. "Stikstofproblemen en geluidsproblemen zitten natuurlijk vooral in dichtbevolkte gebieden", aldus de PVV'er. En die "korte stukjes" waar je dan wél 130 zou mogen rijden buiten de Randstad, die gaan ook nogal tegenvallen. "Het is maar net wat je lang noemt", grapte hij.
In 2019 besloot het kabinet om de maximumsnelheid overdag terug te schroeven naar 100 km/u, zodat er meer stikstofruimte zou zijn voor bouwprojecten. En daar zit nu precies de crux: die stikstofruimte is nog steeds uitermate schaars. "Uiteindelijk hoop ik dat het overal zal kunnen", aldus de minister. "Maar we hebben stikstofruimte hiervoor nodig en ook geluid is een probleem. Het is in ieder geval een begin, en ik hoop dat dit het begin is van meer."